השאלה מהי אסטרטגיה עסקית ואיך אפשר לפתח אותה צריכה להיות חלק בלתי נפרד ממערכת השיקולים של כל עסק. בפועל, מדובר בדרך שבה מגבשים אסטרטגיית צמיחה לעסק ומקדמים אותו משלב מסוים לשלב אחר. השאיפה היא לנצל את היתרונות של בניית תוכנית עסקית על מנת לבדל את העסק מול המתחרים וכדי להגדיל את הרווחים. בטווח הארוך, אסטרטגיה עסקית גם מייצרת יציבות ולכן מאפשרת לעקוב אחר מדידת ביצועים.
הדרך לתכנן אסטרטגיה עסקית היא להתייעץ עם אנשי מקצוע ולתאם שירות חיצוני של ייעוץ, אימון עסקי והכוונה. למרות שגיבוש אסטרטגיה עסקית בהכרח מתבצע בשיתוף פעולה מלא מצד הלקוח או העסק, יש משמעות אדירה לגורם חיצוני שנותן פרספקטיבה אובייקטיבית. בין היתר, השאיפה היא לגבש אסטרטגיה עסקית על בסיס שיקולים רציונליים ולמנוע מצב שבו בעלי עסקים מנסחים תוכנית עסקית מתוך שיקולים רגשיים.
במהלך תכנון אסטרטגיה עסקית מחלקים את השלבים להשגת המטרות וקובעים מדדי ביצוע. לצד מדדים ניהוליים והגדרת מטרות, יש צורך להגדיר מהי מדידת ביצועים ובאיזה אופן אפשר לדעת שהעסק עומד באסטרטגיה שנבחרה עבורו. כתוצאה מכך, מדידת ביצועים היא חלק בלתי נפרד מהתהליך של תכנון אסטרטגיה עסקית ובצורה כזו גם אפשר להבטיח את ההצלחה שלה.
תכנון אסטרטגיה עסקית מייצג הוצאה משתלמת עבור בעלי עסקים קטנים, בינוניים וגדולים. בעזרת אסטרטגיה עסקית שמותאמת לצרכי העסק ונקבעת תוך שיתוף פעולה עם ייעוץ עסקי מכוון והבעלים אפשר להבטיח החזר השקעה. אם מודדים אסטרטגיה עסקית במונחי ROI, מגלים שאת ההשקעה מחזירים בתוך זמן קצר. חוץ מזה, אפשר לעקוב לאורך זמן אחר מדדי ביצוע של אסטרטגיה מסוימת לעומת אסטרטגיה אחרת ולהחליט בכל רגע נתון על החלפה ביניהן.
במקביל, לא רבים מבין בעלי עסקים יודעים שהם יכולים לתכנן אסטרטגיה עסקית כדי למדוד את היתרון התחרותי שלהם. בדיקה כזו שמכונה בעגה המקצועית WTP מבוצעת כחלק מהתכנון של האסטרטגיה העסקית על מנת שבעלי העסקים יידעו במה להשקיע. אם על בסיס מדדי ביצוע ונתונים של WTP בעלי העסקים מגלים שיש להם יתרון תחרותי לא מנוצל, מה שהם צריכים לעשות הוא להעביר אליו את המשאבים.
תכנון אסטרטגיה עסקית מאפשר לבעלי עסקים לרענן את דרך החשיבה וכך לייצר עבורם יתרון. מבחינה פרקטית, המשמעות של זה היא מדדי ביצועים כמו WTP וכמובן ניסיון להחזיר השקעה על בסיס נוסחה קבועה של ROI. מבחינה תאורטית, האסטרטגיה העסקית שנקבעת עבור העסק הופכת בשלב מסוים לחלק מהפעילות השוטפת. זה למעשה יתרון מובהק של תכנון אסטרטגיה עסקית לחברות גדולות – אך גם עסקים קטנים יכולים ליהנות ממנו.
תכנון אסטרטגיה עסקית נועד לבחון כיווני צמיחה. את האסטרטגיה העסקית מתכננים לדוגמא בעזרת חקר שוק, חקר מתחרים וכמובן מעקב אחר התפתחות הטכנולוגיה בענף, אך זאת מבלי להזניח תוכנית עסקית קיימת של העסק ויעדים שהוא מציב לעצמו. כתוצאה מכך, כל שלב בחיי העסק מתאים לתכנון אסטרטגיה עסקית ואף פעם לא מאוחר או מוקדם מדי להתחיל אותה.
עסקים חדשים יכולים לבדוק את הרלוונטיות שלהם לענף עוד לפני שהם נכנסים אליו. יכול להיות שבעלי העסק מכירים היטב את המוצר או השירות, אם גם ייתכן שאין להם מידע מדויק על המתחרים ועל הלקוחות. במקרים אלו, עסקים חדשים מכניסים את עצמם לסיכון. הדרך היחידה להימנע מאותו סיכון הוא לתכנן אסטרטגיה עסקית מקיפה ולוודא שהיא עולה בקנה אחד עם המטרות והשאיפות.
לשם השוואה, עסק קיים שמשתמש בשירות של תכנון אסטרטגיה עסקית יכול לבדוק מה נדרש מבחינתו לשפר בכל הנוגע לתודעת השירות. מטבע הדברים, שיפור בתודעת השירות רלוונטי יותר לעסקים קיימים מאשר לעסקים חדשים. כל מה שבעלי עסקים קיימים וותיקים צריכים לעשות בהקשר הזה הוא לקבוע מדדים ניהוליים בהקשר של תודעת השירות, להתייעץ עם אנשי מקצוע שלוקחים אחריות על הנושא של תכנון אסטרטגיה עסקית ולבדוק מה עליהם לעשות על מנת להבטיח ROI ולנצל WTP (מוכנות לשלם) של הלקוחות.
אסטרטגיה עסקית חיונית עבור עסקים קטנים וגדולים גם כי היא מהווה עבורם את הדרך היחידה להשתנות יחד עם הענף שבו הם פועלים. בעוד בניית תוכנית עסקית מתבצעת בשלבים מוקדמים של פעילות העסק ולעיתים אפילו לפני שהוא מגייס הון עצמי להקמה, אסטרטגיה עסקית עם מדדי ביצוע מתוכננת בשלבים מאוחרים יותר ותוך כדי תנועה.
במילים פשוטות, תכנון אסטרטגיה עסקית הוא הכלי הטוב ביותר להתאים את העסק למה שקורה בעולם החדש. את הדוגמא לזה אפשר לראות באמצעות הקשר בין אסטרטגיה עסקית ושינויים בעסק בגלל חדירת האינטרנט. כיום למשל אסטרטגיה עסקית כוללת בתוכה נושאים רבים שמוקדשים לכלים דיגיטליים, לרשתות חברתיות, לקידום באתרי אינטרנט, להופעה במנועי חיפוש וכן הלאה.
חוץ מזה, אסטרטגיה עסקית מתוכננת עבור כל עסק לא רק בשיתוף פעולה ובאישור הבעלים – אלא גם בהתאם לצרכים ולדרישות בענף. כך למשל בענף המסעדות ניתן לראות כיצד אסטרטגיה עסקית עוזרת להטמיע כלים דיגיטליים של הזמנת מקום אונליין, בעוד בענפי המסחר והלוגיסטיקה הדגש הוא על הזמנות אונליין לאתרי סחר. יש כמובן עוד הרבה דוגמאות לכלים דיגיטליים שיכולים להתאים לכל עסק, אך המשותף לכולם הוא הצורך באסטרטגיה עסקית שתעזור לדעת איזה מהם רלוונטי ועל מה עדיף לוותר.
לסיכום, אסטרטגיה עסקית היא תנאי להצלחה של העסק ואפשר לתכנן אותה בכל שלב. ככל שמקדימים לתכנן את האסטרטגיה העסקית ועושים זאת בצורה יסודית יותר, כך מגדילים את הסיכוי להשיג ROI ולהחזיר את ההשקעה. לבסוף, רצוי לשלב באסטרטגיה מדדי ביצוע ולא לשכוח מדידת ביצועים של מחלקות השירות, המכירות והשיווק.